Licht Uit Deur Dicht Urgenda
In opdracht van Urgenda organiseer ik de campagne Licht Uit Deur Dicht. De klimaatcampagne helpt ondernemers, inwoners en gemeenten om energieverspilling tegen te gaan en samen de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen.
Licht uit voor het klimaat
We vragen ondernemers na werktijd de verlichting uit te doen. Bedrijven kunnen via de website laten weten dat ze de verlichting doven. Maar liefst 70% van de bedrijven laat het licht 's avonds en 's nachts onnodig branden. Dat blijkt uit een steekproef in 2020 van de Natuur en Milieufederaties (NMF). Door onnodige nachtelijke verlichting verspillen we jaarlijks het stroomverbuik van maar liefst 150.000 huishoudens! De maatregel bespaart 0,2 MTON CO2 per jaar.
Een team medewerkers en stagiairs van Urgenda en vrijwilligers gaat 's avonds en 's nachts lichtspotten op bedrijventerreinen en kantoorparken. We sturen bedrijven een foto van hun bedrijf met een mailbericht waarin we vragen om het licht voortaan te doven als niemand meer op het werk is. Als de avondklok opgeheven wordt kun je meedoen als vrijwilliger!
Deur dicht voor het klimaat
In december organiseerden we de eerste winkeldeuractie: we vragen de 59.500 winkeliers die tijdens het stookseizoen de winkeldeuren open houden om de deuren dicht te houden en daarmee gemiddeld 40% energie voor het verwarmen van de winkel te besparen. Winkeliers, gemeenten, groepen vrijwilligers, energiecoöperaties: iedereen kan via de campagnewebsite gratis winkeldeurbordjes aanvragen om zelf op je winkeldeur te hangen of aan te bieden aan ondernemers. Vanwege de sluiting van winkels vanwege de Corona maatregelen is dit onderdeel van de campagne stopgezet. Winkeldeuren dichthouden scheelt de uitstoot van 0,6 MTON CO2 per jaar.
54-puntenplan
Deze campagne is onderdeel van het #54puntenplan van Urgenda: 54 maatregelen die samen met 800 organisaties op papier werden gezet waarmee de overheid op korte termijn ongeveer 17 Mton CO2 kan besparen en zo aan de rechterlijke uitspraak van het klimaatvonnis kan voldoen. Deur dicht en licht uit na kantoortijd zijn respectievelijk maatregel 46 en nummer 5 uit het 54-puntenplan. Bij elke campagne kunnen inwoners, gemeenten bedrijven en energiecoöperaties meedoen, aanhaken of ondersteunen.
Help mee
- Als bedrijf: loop de verlichting na en zorg dat na werktijd er geen onnodige verlichting meer aanstaat en laat dat weten op de projectwebsite.
- Doe mee aan de Licht Uit-enquête voor bedrijven. Zo peilen we het draagvlak voor het verplicht uitzetten van de verlichting na werktijd, net als in Frankrijk
- Help mee lichtspotten als de avondklok opgeheven is.
- Deel het Mag Het Licht Uit Filmpje
- Help mee winkeldeurbordjes uitdelen najaar 2021
- Lees op de site waarom deze campagne zo belangrijk is en wat er allemaal gebeurt
Voor de Licht Uit Deur Dicht-campagne werken we samen met o.a. de Natuur en Milieufederaties, Klimaatplein, de Green Business Club Nederland, Stichting Stimular, Energie Collectief Utrechtse Bedrijven (ECUB), PHB (Projectbureau Herstructurering Bedrijventerreinen), Groningen werkt slim en het netwerk van gemeenten rond de landelijke Light Challenge georganiseerd door de gemeenten Heerenveen en Almere.
Ontwerp website en huisstijl van de campagne Licht Uit Deur Dicht: Sjoerd Kulsdom Dot by Dot. Filmpje door Studio Hands Arnhem, film Jelmer den Andel en Shaun Leyden i.s.m. team Urgenda, met dank aan VU Amsterdam en ABN AMRO Zuidas.